Ana Sayfa Yerel Asayiş Siyaset Ekonomi Güncel Spor Dünya Eğitim Sağlık Kultur-Sanat Yemek/Kadin
Bakan Bilgin'den EYT açıklaması
Bakan Bilgin'den EYT açıklaması
Sağlık çalışanları kahvaltıda buluştu
Sağlık çalışanları kahvaltıda buluştu
Konya'da 'Gülümseyin Zayıflıyoruz' kliniği açıldı
Konya'da "Gülümseyin Zayıflıyoruz" kliniği açıldı
Engelli bireyler en çok yalnız kalmaktan korkuyor
Engelli bireyler en çok yalnız kalmaktan korkuyor
Şahin: 'İyi olan kazansın'
Şahin: "İyi olan kazansın"
HABERLER>KULTUR-SANAT
6 Aralık 2021 Pazartesi - 13:11

TYB Konya'da Reşat Nuri Güntekin konuşuldu

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi’nin Konya Büyükşehir, Karatay, Selçuklu ve Meram Belediyelerinin katkılarıyla düzenlediği ve sosyal medya kanallarından canlı yayınlanan, “65. Vefat Yıl Dönümünde Bütün Yönleriyle Reşat Nuri Güntekin” adlı konferansta Prof. Dr. Muhammed Fatih Kanter konuştu

TYB Konya da Reşat Nuri Güntekin konuşuldu

Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi’nin Konya Büyükşehir, Karatay, Selçuklu ve Meram Belediyelerinin katkılarıyla düzenlediği ve sosyal medya kanallarından canlı yayınlanan, “65. Vefat Yıl Dönümünde Bütün Yönleriyle Reşat Nuri Güntekin” adlı konferansta Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Muhammed Fatih Kanter, Reşat Nuri Güntekin’in hayatını, kimlerden etkilendiği ve yaşadığı değişim ve dönüşümündeki tespitlerini anlattı.

TYB’nin 2021 yılı takvimindeki 36’ncı programı, Hüzeyme Yeşim Koçak yönetiminde icra edildi.

“KLASİK YAZARLAR UNUTULMAZ”

Reşat Nuri Güntekin’in, Cumhuriyet dönemi Türk Edebiyatının önemli yazarlarından birisi ve hemen hemen Türkiye'de bilmeyen, tanımayan kimsenin olmadığını ifade eden Prof. Dr. M. Fatih Kanter; “7’den 70’e herkes Reşat Nuri Güntekin ile ilgili bir parça bilgiye sahiptir. Bu tabii, ben Edebiyat bölümünde hoca olduğum için gençlerle konuştuğumuzda da hani tüketim çağında yaşıyoruz, birçok yazar var, onlar çok çabuk unutuluyorlar, fakat klasik olan yazarlar unutulmuyor. Reşat Nuri de bu klasiklerden birisidir…” dedi.

“O BİR KÜLTÜR ROMANCISIDIR”

Romancılığı, Kent Romancılığı ve Kültür Romancılığı diye ikiye ayırdığını söyleyen Prof. Kanter; “Reşat Nuri Güntekin, kendinden önceki yazarların yaptığı gibi İstanbul’u anlatan, İstanbul’da belirli konak hayatlarında belirli zümreleri ya da kişileri anlatan, onlara odaklanan bir yazar olmaktan çıkarak, o hepimizin bildiği Çalıkuşu’ndaki Feride ile beraber, kendi hayatını da Anadolu’ya taşıyarak, Anadolu insanını, Anadolu insanlarının kültürünü anlatmayı denemiş ve bunda da başarılı olmuş bir yazardır. Bu nedenle Kültür Romancısı diyorum.

Reşat Nuri Güntekin'in romanlarındaki o köprü vaziyeti, köyden kente geçişteki kasabalar, biraz daha yeni yeni şehirleşmeye başlayan mekânlar ve o mekânlarda yaşayan insanlar, bütün realist çizgileriyle, ben biraz da roman realisti olarak görüyorum Reşat Nuri Güntekin’i. Yani natüralistlerden etkileniyor, ama sadece natüralist dersek haksızlık etmiş oluruz. Reşat Nuri Güntekin, salt natüralist değildir; biraz da romantik realist çizgide ilerleyen bir yazar, diye tanımlamak mümkündür. Bu nedenle ‘kültür romancısı’ olarak adlandırıyorum Reşat Nuri Güntekin’i…” dedi.

“AĞZINDAN SİGARA HİÇ DÜŞMEZMİŞ”

Çok sigara içtiğini rahmetli kızı Ela Hanım’dan öğrendiğini; Reşat Nuri Güntekin’in sigarayı hangi ara yakıp öbür sigaraya ne zaman geçtiğini kimsenin fark edemediği kadar çok sigara tiryakisi olduğununaltını çizen Kanter, bu yüzden akciğer kanserinden 1956’da vefat ettiğini söyledi.

“DİZİ ve FİLMLER ESERLERİN ÖZÜNE BAĞLI KALMALIDIR”

Program yöneticisi Yazar Hüzeyme Yeşim KoçaK’ın; “Çalıkuşu gibi çeşitli yazarlarımızın eserleri dizi ve filmlere uyarlandı ve bazıları çok başarısız oldu, seyrederken çok hayal kırıklığı yarattı. Siz, bu konuda edebiyat - sinema, edebiyat - televizyon ilişkisi için neler söyleyebilirsiniz?” sorusuna cevap olarak; “Reşat Nuri Güntekin, tiyatro oyunları da

yazıyor ve bazen kendi yazdığı tiyatroları da izlemeye gidiyor. Eşine yazdığı mektuplarında ve hatıralarında aktardığına göre, izlediği tiyatroyu çok da beğenmiyor. Kendi yazdığı oyunu, oyuncularını beğenmiyor. Ben eminim ki, başkaları izleseler beğeneceklerdir. Ama yazan kişinin tahayyülündeki sahneler ve kişiler ile okurun ya da izleyicilerin zihinlerindeki, yönetmenin, yapımcının, senaristin zihinlerindeki sahneler nasıldır, onu çok iyi bilmiyoruz.

Evet, çok güzel oluyor, ama özünden koparmamak kaydıyla. Çünkü özünden koparılırsa, başka bir amaca hizmet edecektir. Bu, yapımcıların, yönetmenlerin, senaristlerin hayal dünyası ile okuyucuların, izleyicilerin hayal dünyası arasında kurulan bir bağdır…” dedi.

“YAPRAK DÖKÜMÜ OLGUNLUK DÖNEMİ”

Reşat Nuri Güntekin’in eserlerini iki döneme ayırdığını ve 19 roman incelediğini söyleyen Prof. Dr. Kanter; “Olgunluk dönemi eserleri, Yaprak Dökümü ile, 1930'lu yılların sonrası başlıyor. Orada da bir kırılma yaşanıyor, çünkü Yaprak Dökümü’ne gelinceye kadar olan dönemde daha çok bireysel temalar ön plandadır. Yani bireysel çizgideki eserler ön plandadır. İşte, Gizli Ev var, Damga var, Dudaktan Kalbe var, Akşam Güneşi var. Onların hemen akabinde yazılan Acımak var arada. Onların içinde de toplumsal konular var, ama daha bireysel konularla iç içe toplumsal konular var. Bu tarafta da tam tersine dönüyor sanki, Yaprak Dönümü ile birlikte toplumsal konuların içinde bireysel konular konumlandırılmış noktada karşımıza çıkıyor. Yaprak Dökümü de Reşat Nuri Gültekin ile hemhâl olmuş ya da en çok bilinen eseridir Çalıkuşu ile beraber.

Yaprak Dökümü, bir dönemin geçişinin nasıl sancılı olduğunu, kuşaklar üzerinden gösteriyor. Bir tarafta Ali Rıza Bey var, onun çocukları var, bir tarafta Osmanlı Devleti'nin temsilcisi ya da işte Osmanlı'nın son dönemde yıkılmaya yüz tutmuş kurumların temsilcisi konumunda insanlar var. Öte taraftan da yeni yeni kendini gösteren, Batıyı anlamaya çalışan, Batılılaşmayı belki de yanlış anlayan temsilcileri var. Dolayısıyla Yaprak Dökümü’nden sonra başka bir süreç başlıyor. Ondan sonra başlayan süreçte eserlerine baktığımızda orada mesela Miskinler Tekkesi diye bir eser var. Sosyolojik açıdan müthiş bir eser, çünkü bir dilenciyi anlatıyor ve siz okurken o dilenciyle empati kuruyorsunuz. Dilencilerin isimleri, hayatlarını nasıl geçirdikleri, dilencilik zanaatını, dilencilerle beraber toplumdaki hem insanların hem de kurumların nasıl yapılandıklarını az çok görüyorsunuz…” dedi.

Prof. Dr. M. Fatih Kanter, Belgelerle Reşat Nuri Güntekin ve Hadiye’ye Mektuplar isimli çok ilgi gören iki kitap yayınladığını, Belgelerle Reşat Nuri Güntekin’de akademik bir dil kullandıklarını, Hadiye’ye Mektuplar’ı ise Reşat Nuri’nin orijinal Osmanlıca el yazması mektuplarından günümüz Türkçesine çevirdiğini söyledi.

 
“Değişim için geliyoruz”
 
TMO Ürün Satış Yeri, Konya'da açıldı
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
NEÜ 'de Mine'l Aşk konseri
Necmettin Erbakan Üniversitesi (NEÜ) Türk Müziği Devlet Konservatuvarı ...
“Mevlânâ Şiir Atölyeleri ve 11. Şiir Şöleni” kitabı yayınlandı
Karatay Belediyesi’nin katkılarıyla Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesinin ...
İstiklal Marşı’nın Önemi ve Mehmet Akif Ersoy’a Yönelik Araştırmalar Çalıştayı sona erdi
İstiklâl Marşı'nın 100. yılı münasebetiyle Türkiye Yazarlar Birliği Konya ...
 
Kültür harcamaları yüzde 5,9 arttı
TÜİK verilerine göre Kültür harcamaları 2020 yılında 2019 yılına göre ...
İstiklal Marşı’nın Önemi ve Mehmet Akif Ersoy’a Yönelik Araştırmalar Çalıştayı başladı
İstiklal Marşı'nın 100. yılı münasebetiyle Türkiye Yazarlar Birliği Konya ...
TYB'de “Danişmendliler'de Kültür Politikası” konuşuldu
Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi’nin Konya Büyükşehir, Karatay, Selçuklu ...
 
Konya'da 'Dijital Sanat Sergisi" açlıyor
Yunus Emre, Var Olmanın Dijital Yolculuğu ve Mevlana Celadeddin-i Rumi’nin ...
Konya Şehir Tiyatrosu “Misafir” oyununu Akşehirlilerle buluşturdu
Konya Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu tarafından “Misafir” adlı ...
İstiklal Harbi'nde Mevlevî ve Bektâşîlerin rolleri
Türkiye Yazarlar Birliği Konya Şubesi’nin Konya Büyükşehir, Karatay, Selçuklu ...
 
YAZARLAR
Süleyman Göksu
Süleyman Göksu
Ahirette Şehitlik Mertebesi
Mehmet Şimşek
Mehmet Şimşek
KADINLARIMIZ (261. Bölüm)
Mustafa Yolcu
Mustafa Yolcu
YÜKSEK ÖĞRETMEN OKULLARI
Ahmet Anıl Yılmaz
Ahmet Anıl Yılmaz
TÜKETİCİ KÖŞESİ
Ayşe Konakcı
Ayşe Konakcı
ZÜLFÜ LİVANELİ VE BEN !
Mustafa Çağlayan
Mustafa Çağlayan
TÜKETİCİ KÖŞESİ
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
TWITTER'DA ANADOLU TELGRAF
FACEBOOK'TA ANADOLU TELGRAF
ARŞİV
SÜPER LİG PUAN DURUMU
NAMAZ VAKİTLERİ
İmsak 03:36   İkindi 16:49
Güneş 05:32   Akşam 20:01
Öğle 12:57   Yatsı 21:44
Nöbetçi Eczneler
Ana Sayfa Yerel Asayiş Siyaset Ekonomi Güncel Spor Dünya Eğitim Sağlık Kultur-Sanat
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri